CSR har længe været i virksomhedernes fokus, og på deres hjemmesider kan man ofte finde en lille fane, hvor de gode intentioner er mange. Det har længe været en velkendt sandhed, at virksomheder har et samfundsansvar, men i de seneste år har fokus på CSR været større end nogensinde før, fortæller Lars Konggaard, der er senior CSR-rådgiver hos CSR-rådgivning.dk:
”De sidste 2-3 år er der sket en markant udvikling i virksomhedernes fokusering på CSR. Fra at det tidligere mest var større virksomheder, der opstillede CSR-strategier, er mange mellemstore og små virksomheder nu også kommet med. Virksomhederne opstiller mål, gennemfører konkrete handlingsplaner og udarbejder CSR-rapporteringer”.
Lars Konggaard, Senior CSR-rådgiver
Det giver derfor også god mening, når man som organisation involverer medarbejdere i CSR-initiativer. Det er nemlig ikke længere kun forbrugerne, der efterspørger bevidste virksomheder, men også medarbejderne selv.
“I flere og flere brancher oplever man, at ansøgere til et job ofte spørger ind til, hvordan virksomheden arbejder med CSR – om den har en CSR-rapport, hvordan den forholder sig til FN’s Verdensmål, og hvad den gør for at mindske klimaforandringerne? Det er særligt udpræget, når der ansættes højtuddannede medarbejdere.”
Lars Konggaard, Senior CSR-rådgiver
CSR er meget mere end velgørenhed
Carglass®, der er en del af den globale virksomhed Belron, tager ansvar for den verden, virksomheden eksisterer i. Virksomheden har sit udgangspunkt i fire grundpiller: miljø, at give tilbage, hvordan vi arbejder og den vigtigste af dem alle – medarbejderne.
“Det er vigtigt for os, at CSR er en grundpille i virksomheden. Vi samler for eksempel medarbejdere fra hele verden til det årlige Spirit of Belron, hvor vi løber, cykler og svømmer for at samle penge ind til organisationen Afrika Tikkun. En organisation, der hjælper udsatte børn og unge i Sydafrika.”
Carina Bukkehave, Administrerende direktør
Til dato har initiativet indsamlet over €10 mio. til arbejdet med de udsatte unge i Sydafrika. Foruden at løbe for velgørenhed, gennemsyrer CSR-hensynet i det hele taget den måde, Carglass gør forretning på.
“Når en bilrude er er gået i stykker, så reparerer vi hellere ruden i stedet for at skifte den. Det er både en økonomisk gevinst for bilejeren, men det er også en del af vores reparationspolitik for at spare klimaet for store mængder CO2, der jo desværre er uundgåeligt ved produktion af nye materialer.”
Carina Bukkehave, Administrerende direktør
Ifølge Lars Konggard hersker der ingen tvivl om, hvorvidt virksomheder skal have en CSR-politik:
“Der ligger mange anerkendte forskningsresultater fra universiteter verden over, der tydeligt viser, at virksomheder, der arbejder målrettet med CSR, øger sin indtjening, reducerer sine forretningsmæssige risici og forbedrer sit image. Så der er ikke tvivl om, at arbejdet med CSR bør være en vigtig komponent i en virksomheds strategi.”
Lars Konggaard, Senior CSR-rådgiver